zabawa w żłobku

Zabawa w żłobku

To, że place zabaw stanowią nieodłączny element dziecięcych zabaw wiadomo już od dawna. Tego typu miejsca powinny pobudzać dziecięcą wyobraźnię, umożliwiać zabawę wypływającą na rozwój mózgu, umiejętności motorycznych i zachowań w małych społecznościach. To właśnie radosna zabawa przyspiesza i ułatwia proces uczenia się – poznawania emocji, zachowań społecznych, możliwości własnego ciała i umysłu już od najmłodszych lat.

Czym jest zabawa?

Zabawa jest po prostu spontaniczną aktywnością dzieci. Zabawa angażuje zarówno ciało (bieganie, skakanie, taniec), jak i umysł (wyobrażanie sobie siebie w innych rolach). Podczas zabawy można wykorzystywać różne rekwizyty (klocki, zabawki), ale również i słowa (recytacja wiersza, opowiadanie dowcipów, śpiew). Zabawa jest napędzana ciekawością dziecka, a poziom jej zróżnicowania rośnie wraz z nim. Spontaniczna zabawa na placu zabaw różni się od tej podczas zorganizowanych gier czy zawodów sportowych – pozwala dzieciom wybrać dowolny rodzaj gry, którą wspierają dostępne na placu zabaw urządzenia, rośliny czy budowle. Ten rodzaj zabawy pozwala odkrywać dziecku jego upodobania, uczyć się od siebie nawzajem i współpracować.

Jak zabawa wpływa na mózg małego dziecka?

Przeprowadzono już wiele badań ukazujących, że rozwój dziecka osiąga najszybsze tempo w jego najmłodszych latach. Dlatego tak ważne jest, by dzieci miały jak najwięcej możliwości uczestniczenia w różnorodnych zabawach wspierających rozwój motoryki dużej i małej. Dzieci, które w ciągu pierwszych sześciu lat życia nie doświadczą zróżnicowanej zabawy mogą w przyszłości borykać się z ograniczeniami intelektualnymi. To, jak rozwija się mózg dziecka możemy zaobserwować po sposobie jego zabawy. Im dziecko jest starsze tym zabawa staje się bardziej zróżnicowana, skomplikowana. Aby łatwiej zobrazować proces rozwoju mózgu dziecka wyobraźmy sobie zrośniętą ścieżkę trudną do przejścia. Im dziecko więcej się bawi tym częściej „chodzi po ścieżce” wydeptując ją. Wkrótce ścieżka staje się polną drogą, później ulicą i wreszcie autostradą. Przez ciągłe używanie mózgu i powtarzanie różnych czynności mózg staje się bardzo szybki. Dziecko, które nie stymuluje połączeń nerwowych, cały dzień spędza na kanapie przed ekranem telewizora czy komputera, oczywiście również posiada połączenia nerwowe, jednak u niego wciąż pozostają tylko „ścieżką”.

Czemu służą urządzenia na placu zabaw?

Urządzenia na placach zabaw pomagają dzieciom w rozwoju ‘poznawczym’. Dzieci w wieku 0-6 lat są na etapie nauki poprzez dotykanie i ruch – badają palcami faktury i kształty, skaczą, huśtają się itd. Place zabaw przy żłobkach powinny oferować dzieciom zarówno podstawowe proste zabawy ruchowe i manipulacyjne, jak i te na wyższym poziomie tak by zachęcić je do doskonalenia własnych umiejętności i przejścia do kolejnego poziomu. W zależności od rodzaju, każde urządzenie na placu zabaw inaczej wpływa na rozwój dziecka: tablice edukacyjne rozwijają zdolności manualne, mostki i rampy wpływają na koordynację ruchów, zjeżdżalnie i huśtawki na równowagę. W zależności od tego na jakim etapie rozwoju jest dziecko te i inne zabawki pomagają mu również w rozwijaniu odruchów sięgania, chwytania, wypuszczania z rąk, a także biegania, przeskakiwania, czy utrzymywania równowagi.

Zabawa napędza nie tylko rozwój fizyczny, ale również wyobraźnię, inteligencję oraz język. Przestrzeń placu zabaw maksymalizuje ilość okazji do zabawy z większą liczbą rówieśników. Zabawa z rówieśnikami pozwala dzieciom wyrażać swoje pomysły i uczucia oraz rozwijać umiejętność mówienia. Podczas ustalania zasad zabaw można zaobserwować jak u dzieci rozwijają się umiejętności społeczne. Na przykład podczas zabawy w zamek dzieci muszą ustalić kto będzie królową, kto królem, a kto strażnikiem. Wówczas muszą nauczyć się negocjować, niejednokrotnie pójść na kompromis, kontrolować swoje zachowanie, czy też tolerować frustracje innych. Na placu zabaw, tak jak później w dorosłym życiu, dzieci mają dostęp do miejsc, gdzie mogą pobyć same (Domek Tomek, Domek Lolek), gdzie mogą bawić się w grupach po dwie, trzy osoby (Krasnal 4, Tunel integracyjny) lub więcej (Zestaw modułowy Morski 06.59.10), czy też miejsc umożliwiających zabawę z rodzicami/opiekunami (Huśtawka Familijna, Piaskownica Malwa Bis).

Podsumowując – place zabaw z nazwy to miejsca przeznaczone do zabawy, jednak są one czymś więcej. To bezpieczne środowisko zaprojektowane specjalnie w celu wspierania i zwiększania możliwości zabawy dziecka samodzielnie, z opiekunem lub z innymi dziećmi. Biorąc pod uwagę znaczenie zabawy w rozwoju już od najmłodszych lat przestrzenie placów zabaw powinny być postrzegane jako kluczowy element w życiu każdego malucha.